CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1 (PEND BIOLOGI TINGKATAN 4)
TEMA: MENGKAJI FISIOLOGI BENDA HIDUP
TOPIK: RESPIRASI
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BIOLOGI TINGKATAN 4
Nama :
Siti Syafiqah Binti Arizan
No.matrik : D20141066874
Subjek : Pendidikan Biology
Tingkatan : 4 Bestari
Tarikh : 2 November 2016
Hari : Isnin
Masa : 10.00 – 11.10 pagi
Bil. Murid : 28 orang
Tema : Mengkaji Fisiologi Benda Hidup
Topik: Respirasi
Definisi : Respirasi merupakan
proses hidup yang penting dan berlaku dalam 2 peringkat iaitu respirasi luaran
dan respirasi dalaman. Respirasi juga merujuk kepada proses pemerolehan oksigen
yang diangkut ke sel untuk respirasi sel dan seterusnya proses penyingkiran
karbon dioksida yang dihasilkan oleh sel.
Kandungan Akedemik :
- 1. Pengenalan pengertian respirasi
- 2. Pengenalan keperluan tenaga untuk hidup
- 3. Mengenal pasti substrat utama penghasilan tenaga
Tajuk : Proses Respirasi Dalam
Penghasilan Tenaga
Objektif Pengajaran : Pada akhir
unit ini, pelajar harus :
- I. Menyatakan pengertian respirasi
- II. Menyenaraikan keperluan tenaga dalam semua proses hidup
- III. Mengenal pasti substrat utama penghasilan tenaga
Hasil Pembelajaran : Pada akhir
pengajaran, pelajar dapat :
i) Menjelaskan pengertian respirasi
ii) Menyenaraikan dan menyatakan keperluan
tenaga dalam semua proses hidup
iii) Mengenal pasti substrat utama
penghasilan tenaga
Pengetahuan sedia murid :
Pelajar pernah membaca bahan bacaan berkaitan proses respirasi
Pendekatan Pengajaran :
Berpusatkan pelajar, bahan, dan induktif
Alat bantu mengajar (ABM ) : Tayangan
power point, tayangan video, aplikasi plickers, kertas A4, pen marker, penebuk
lubang kertas, dan kod imbasan
Kaedah :
I.
Kaedah
berpusatkan pelajar
II.
Kaedah
tahap pengetahuan (aras Taxonamy Bloom)
Penerapan Nilai :
I.
Bersyukur
atas anugerah ciptaan tubuh badan oleh Tuhan.
II.
Menghargai
ciptaan Tuhan.
III.
Bekerjasama
antara satu sama lain
IV.
Menghormati
pendapat orang lain
|
Langkah / Masa
|
Kandungan
Akademik
(Menyenaraikan keperluan tenaga dalam
semua proses hidup dan mengenal pasti substrat utama penghasilan tenaga)
|
Aktiviti
|
Catatan
|
||
|
Set
Induksi
(5 Minit )
|
I.
Pengenalan
|
Guru
|
Pelajar
|
I.
Memahami
(Understanding)
II.
Menyelesaikan
(Application)
|
|
|
|
||||
|
Rekonstruksi
idea 1
(10
minit)
|
I.
Pengenalan
dan menyenaraikan keperluan tenaga dalam semua proses benda hidup
|
|
|
I.
Menyatakan
(Knowledge)
II.
Mengkategorikan
(Analyzing)
III.
Memahami
(Understanding)
|
|
|
Rekonstruksi
2
(12
minit)
|
I.
Mengenal
pasti substrat utama penghasilan tenaga
|
|
|
I.
Menyenaraikan
(Knowledge)
II.
Menganalisis
(Analyzing)
III.
Menerangkan
(Comprehension)
i.
Bekerjasama
ii.
Saling
menghormati pendapat masing-masing
|
|
|
Penutup
(15
minit)
|
Penilaian |
|
|
I.
Meberi
tindakbalas
(Respond)
II.
Justifikasi
(Evaluation)
|
|
Refleksi awal:
Sebelum memulakan kelas, guru
membuat persediaan yang mencukupi berkaitan topik pengajaran. Objektif
pembelajaran pada hari ini adalah menyenaraikan
keperluan tenaga dalam semua proses hidup dan mengenal pasti substrat utama
penghasilan tenaga. Sebelum memulakan kelas, guru akan bertanya beberapa
soaalan serta mengedarkan kuiz teka silang kata bagi menguji tahap pengetahuan
pelajar berkaitan topik pembelajaran pada hari ini. Hasilnya, guru mendapati
bahawa majoriti daripada pelajar mempunyai pengetahuan berkaitan topik ini
kerana pernah membaca bahan bacaan berkaitan proses respirasi.
0 comments:
Post a Comment