• Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • Youtube

Sunday, 30 October 2016

ANALISIS HSP BIOLOGI TINGKATAN 4

JADUAL ANALISIS HSP BIOLOGI TINGKATAN 4



 
ANALISIS KANDUNGAN HURAIANN SUKATAN PELAJARAN BIOLOGI TINGKATAN EMPAT



BAB     :           7: RESPIRASI

UNIT    :           7.1 PROSES RESPIRASI DALAM PENGHASILAN TENAGA



HASIL PEMBELAJARAN
ISI KANDUNGAN
STRATEGI PENGAJARAN
JENIS PENGETAHUAN
Deklaratif/Prosedural/Struktur
KEMAHIRAN
kognitif/psikomotor/afektif
PENILAIAN
Menjelaskan pengertian respirasi
















      I.         Pengenalan pengertian respirasi
     II.         Keperluan tenaga untuk hidup
      I.         Guru memberi penerangan berkaitan konsep dan prinsip respirasi melalui penggunaan Abm: tayangan slaid
     II.         Memperkenalkan tajuk pembelajaran.
Deklaratif.
Pelajar dikehendaki memahami dan menerangkan pengertian respirasi dan keperluan tenaga untuk hidup.
      I.         Kognitif. Murid perlu memahami konsep,istilah dan prinsip respirasi
     II.         Menguji tahap perkembangan permikiran dan pengetahuan pelajar.

      I.         Guru akan mempamerkan d’arte foam board yang mempunyai gambar tentang keperluan tenaga untuk hidup.
     II.         Pelajar akan melekatkan kod imbasan di board tersebut dan akan menjelaskan maksud dan keperluan respirasi pada kod imbasan tersebut.


Menyenaraikan dan menyatakan keperluan tenaga dalam semua proses hidup
      I.         Mengenal pasti substrat utama penghasilan tenaga

                        I.         Guru menerangkan dengan lebih lanjut mengenai topik yang dibincangkan melalui tayangan video di laman berikut:

https://www.youtube.com/watch?v=00jbG_cfGuQ
Deklaratif.
Pelajar perlu mengenal pasti dan menganalisis maklumat-maklumat yang terdapat daripada tayangan video
      I.         Kognitif. Murid perlu menganalisis dan menyenaraikan maklumat yang diperoleh daripada tayangan video.
     II.         Menguji tahap perkembangan permikiran dan kefahaman pelajar.

      I.         Guru menggunakan aplikasi Plickers dan para pelajar dikehendaki menjawab 10 soalan berkaitan topik pembelajaran.
Mengenal pasti substrat utama penghasilan tenaga
Menyatakan dua jenis respirasi
1.     Aerob
2.     Anaerob
               I.         Guru menerangkan mengenai dua jenis respirasi.
              II.         Guru meminta pelajar menyatakan apakah persamaan dan perbezaan yang terdapat pada kedua-dua jenis respirasi ini
      I.         Struktur
Pelajar perlu menganalisis, menyusun dan membandingkan dua jenis respirasi
      I.         Afektif.
Pelajar menganalisis, membandingkan dan menghubungkaitkan fakta kedua-dua jenis respirasi ini. 
Pelajar dikehendaki menjawab silang kata berkaitan topik pembelajaran
Menerangkan apakah respirasi sel
Menerangkan definisi dan contoh proses respirasi sel


                        I.         Guru menerangkan dengan lebih lanjut mengenai topik yang dibincangkan melalui tayangan video di laman berikut:

https://www.youtube.com/watch?v=00jbG_cfGuQ
      I.         Deklaratif.
Pelajar perlu mengenal pasti dan menganalisis maklumat-maklumat yang terdapat daripada tayangan video

      I.         Kognitif. Murid perlu menganalisis dan menyenaraikan maklumat yang diperoleh daripada tayangan video.
     II.         Menguji tahap perkembangan permikiran dan kefahaman pelajar.


      I.         Pelajar dikehendaki membuat peta minda berdasarkan tayangan video
Menerangkan penghasilan tenaga daripada glukosa semasa proses respirasi aerob
      I.         Menjelaskan proses penghasilan tenaga dalam respirasi aerob

      I.         Guru memberi penerangan berkaitan proses respirasi aerob melalui penggunaan Abm: tayangan slaid
     II.         Pelajar akan menjalankan amali

I.         Prosedural.
Pelajar akan melakukan prosedur penyelesaian tugas melalui demonstrasi oleh guru.
Pelajar dapat membuat sintesis dan penilaian di akhir amali.
      I.         Kognitif. Pelajar memahami konsep dan proses respirasi aerob sebelum memulakan amali.
     II.         Afektif. Pelajar dapat menghubungkaitkan fakta topik yang dipelajari
   III.         Psikomotor
Pelajar dapat memperbaiki dan memperkayakan kebolehan melajalankan amali.
Pelajar dapat mebuat huraian dengan lebih jelas 
      I.         Pelajar akan menyiapkan laporan amali dalam tempoh yang ditetapkan
Menyatakan keadaan yang menyebabkan berlakunya respirasi aerob dalam sel
      I.         Menyenaraikan elemen/ faktor berlakunya respirasi aerob


      I.         Pelajar akan berkumpulan mengikut kumpulan masing-masing
     II.         Pelajar akan berbincang untuk menyenaraikan faktor berlakunya respirasi aerob
   III.         Teknik pengajaran jigsaw digunakan


      I.         Deklaratif.
Pelajar perlu berbincang dan mengenal pasti faktor berlakunya respirasi aerob

      I.         Kognitif
Pelajar perlu menganalisis soalan perbincangan
     II.         Psikomotor
Pelajar membuat huraian yang lengkap mengenai topik perbincangan
Setiap Pelajar juga akan menerangkan setiap sub topik yang diketahui
Guru akan menjalankan kuiz di akhir perbincangan
Menerangkan proses respirasi anaerob dalam yis
      I.         Menerangkan proses respirasi anaerob dalam yis
     II.         meramalproduk yang terhasil daripada proses respirasi anaerob dalam yis
      I.         Guru memberi penerangan berkaitan proses respirasi anaerob dalam yis melalui penggunaan Abm: tayangan slaid

     II.         Pelajar akan menjalankan amali

      I.         Prosedural.
Pelajar akan melakukan prosedur penyelesaian tugas melalui demonstrasi oleh guru.
     II.         Pelajar dapat membuat sintesis dan penilaian di akhir amali.
      I.         Kognitif. Pelajar memahami konsep dan proses respirasi aerob sebelum memulakan amali.
     II.         Afektif. Pelajar dapat menghubungkaitkan fakta topik yang dipelajari
   III.         Psikomotor
Pelajar dapat memperbaiki dan memperkayakan kebolehan melajalankan amali.
      I.         Pelajar akan menyiapkan laporan amali dalam tempoh yang ditetapkan
Menerangkan proses respirasi anaerob dalam otot manusia
      I.         Menerangkan proses respirasi anaerob dalam otot manusia
     II.         Mengenalpasti faktor berlakunya respirasi anaerob dalam otot manusia
   III.         Meramal produk yang terhasil daripada proses respirasi anaerob dalam otot manusia
      I.         Guru menerangkan dengan lebih lanjut mengenai topik yang dibincangkan melalui slide Power Point yang disediakan oleh guru.
     II.         Guru menjalankan treknik pengajaran jigsaw

      I.         Deklaratif.
Pelajar perlu mengenal pasti dan menganalisis maklumat-maklumat serta membuat ringkasan daripada nota yang diberi


  ii. Struktur
Pelajar perlu menganalisis, menyusun dan membandingkan respirasi dalam otot manusia dan bukan otot manusia
      I.         Kognitif. Murid perlu mencari maklumat daripada nota yang diberikan
     II.         Psikomotor.pelajar perlu mencatat  maklumatmaklumat yang diperolehi
Guru akan mengedarkan helaian ‘word scramble’

0 comments:

Post a Comment

Maklumat Perhubungan

Kenali Saya


Alamat

Universiti Pendidikan Sultan Idris

Nombor telefon

+(12) 3456 789

Website

syafiqaharizan.blogspot.com