JADUAL ANALISIS HSP BIOLOGI TINGKATAN 4
ANALISIS KANDUNGAN HURAIANN SUKATAN PELAJARAN BIOLOGI TINGKATAN EMPAT
BAB : 7: RESPIRASI
UNIT : 7.1 PROSES RESPIRASI DALAM
PENGHASILAN TENAGA
HASIL PEMBELAJARAN
|
ISI KANDUNGAN
|
STRATEGI PENGAJARAN
|
JENIS PENGETAHUAN
Deklaratif/Prosedural/Struktur
|
KEMAHIRAN
kognitif/psikomotor/afektif
|
PENILAIAN
|
Menjelaskan pengertian respirasi
|
I.
Pengenalan pengertian respirasi
II.
Keperluan tenaga untuk hidup
|
I.
Guru memberi penerangan berkaitan konsep
dan prinsip respirasi melalui penggunaan Abm: tayangan slaid
II.
Memperkenalkan tajuk pembelajaran.
|
Deklaratif.
Pelajar dikehendaki memahami dan menerangkan pengertian
respirasi dan keperluan tenaga untuk hidup.
|
I.
Kognitif. Murid perlu memahami konsep,istilah
dan prinsip respirasi
II.
Menguji tahap perkembangan permikiran dan
pengetahuan pelajar.
|
I.
Guru akan mempamerkan d’arte foam board
yang mempunyai gambar tentang keperluan tenaga untuk hidup.
II.
Pelajar akan melekatkan kod imbasan di
board tersebut dan akan menjelaskan maksud dan keperluan respirasi pada kod
imbasan tersebut.
|
Menyenaraikan dan menyatakan
keperluan tenaga dalam semua proses hidup
|
I.
Mengenal pasti substrat utama
penghasilan tenaga
|
I.
Guru menerangkan dengan lebih lanjut
mengenai topik yang dibincangkan melalui tayangan video di laman berikut:
https://www.youtube.com/watch?v=00jbG_cfGuQ
|
Deklaratif.
Pelajar perlu mengenal pasti dan menganalisis
maklumat-maklumat yang terdapat daripada tayangan video
|
I.
Kognitif. Murid perlu menganalisis dan
menyenaraikan maklumat yang diperoleh daripada tayangan video.
II.
Menguji tahap perkembangan permikiran
dan kefahaman pelajar.
|
I.
Guru menggunakan aplikasi Plickers dan
para pelajar dikehendaki menjawab 10 soalan berkaitan topik pembelajaran.
|
Mengenal pasti substrat utama penghasilan tenaga
|
Menyatakan dua jenis respirasi
1. Aerob
2. Anaerob
|
I.
Guru menerangkan mengenai dua jenis
respirasi.
II.
Guru meminta pelajar menyatakan apakah
persamaan dan perbezaan yang terdapat pada kedua-dua jenis respirasi ini
|
I.
Struktur
Pelajar perlu menganalisis, menyusun dan
membandingkan dua jenis respirasi
|
I.
Afektif.
Pelajar menganalisis, membandingkan dan
menghubungkaitkan fakta kedua-dua jenis respirasi ini.
|
Pelajar dikehendaki menjawab silang kata
berkaitan topik pembelajaran
|
Menerangkan apakah respirasi sel
|
Menerangkan definisi dan contoh proses
respirasi sel
|
I.
Guru menerangkan dengan lebih lanjut
mengenai topik yang dibincangkan melalui tayangan video di laman berikut:
https://www.youtube.com/watch?v=00jbG_cfGuQ
|
I.
Deklaratif.
Pelajar perlu mengenal pasti dan
menganalisis maklumat-maklumat yang terdapat daripada tayangan video
|
I.
Kognitif. Murid perlu menganalisis dan
menyenaraikan maklumat yang diperoleh daripada tayangan video.
II.
Menguji tahap perkembangan permikiran
dan kefahaman pelajar.
|
I.
Pelajar dikehendaki membuat peta minda
berdasarkan tayangan video
|
Menerangkan penghasilan tenaga daripada glukosa semasa
proses respirasi aerob
|
I.
Menjelaskan proses penghasilan tenaga
dalam respirasi aerob
|
I.
Guru memberi penerangan berkaitan proses
respirasi aerob melalui penggunaan Abm: tayangan slaid
II.
Pelajar akan menjalankan amali
|
I.
Prosedural.
Pelajar
akan melakukan prosedur penyelesaian tugas melalui demonstrasi oleh guru.
Pelajar
dapat membuat sintesis dan penilaian di akhir amali.
|
I.
Kognitif. Pelajar memahami konsep dan
proses respirasi aerob sebelum memulakan amali.
II.
Afektif. Pelajar dapat menghubungkaitkan
fakta topik yang dipelajari
III.
Psikomotor
Pelajar dapat memperbaiki dan
memperkayakan kebolehan melajalankan amali.
Pelajar dapat mebuat huraian dengan
lebih jelas
|
I.
Pelajar akan menyiapkan laporan amali
dalam tempoh yang ditetapkan
|
Menyatakan keadaan yang menyebabkan berlakunya respirasi
aerob dalam sel
|
I.
Menyenaraikan elemen/ faktor berlakunya
respirasi aerob
|
I.
Pelajar akan berkumpulan mengikut
kumpulan masing-masing
II.
Pelajar akan berbincang untuk
menyenaraikan faktor berlakunya respirasi aerob
III.
Teknik pengajaran jigsaw digunakan
|
I.
Deklaratif.
Pelajar perlu berbincang dan mengenal
pasti faktor berlakunya respirasi aerob
|
I.
Kognitif
Pelajar perlu menganalisis soalan
perbincangan
II.
Psikomotor
Pelajar membuat huraian yang lengkap
mengenai topik perbincangan
Setiap Pelajar juga akan menerangkan
setiap sub topik yang diketahui
|
Guru akan menjalankan kuiz di akhir
perbincangan
|
Menerangkan proses respirasi anaerob dalam yis
|
I.
Menerangkan proses respirasi anaerob
dalam yis
II.
meramalproduk yang terhasil daripada
proses respirasi anaerob dalam yis
|
I.
Guru memberi penerangan berkaitan proses
respirasi anaerob dalam yis melalui penggunaan Abm: tayangan slaid
II.
Pelajar akan menjalankan amali
|
I.
Prosedural.
Pelajar akan melakukan prosedur
penyelesaian tugas melalui demonstrasi oleh guru.
II.
Pelajar dapat membuat sintesis dan
penilaian di akhir amali.
|
I.
Kognitif. Pelajar memahami konsep dan
proses respirasi aerob sebelum memulakan amali.
II.
Afektif. Pelajar dapat menghubungkaitkan
fakta topik yang dipelajari
III.
Psikomotor
Pelajar dapat memperbaiki dan
memperkayakan kebolehan melajalankan amali.
|
I.
Pelajar akan menyiapkan laporan amali
dalam tempoh yang ditetapkan
|
Menerangkan proses respirasi anaerob dalam otot manusia
|
I.
Menerangkan proses respirasi anaerob
dalam otot manusia
II.
Mengenalpasti faktor berlakunya
respirasi anaerob dalam otot manusia
III.
Meramal produk yang terhasil daripada
proses respirasi anaerob dalam otot manusia
|
I.
Guru menerangkan dengan lebih lanjut
mengenai topik yang dibincangkan melalui slide Power Point yang disediakan
oleh guru.
II.
Guru menjalankan treknik pengajaran jigsaw
|
I.
Deklaratif.
Pelajar perlu mengenal pasti dan
menganalisis maklumat-maklumat serta membuat ringkasan daripada nota yang
diberi
ii. Struktur
Pelajar perlu menganalisis, menyusun dan
membandingkan respirasi dalam otot manusia dan bukan otot manusia
|
I.
Kognitif. Murid perlu mencari maklumat
daripada nota yang diberikan
II.
Psikomotor.pelajar perlu mencatat maklumatmaklumat yang diperolehi
|
Guru akan mengedarkan helaian ‘word scramble’
|

0 comments:
Post a Comment